E16 KVAMSKLEIVA

Tre entreprenører får jobbe videre med E16 Kvamskleiva

Hæhre konkurrerer med to arbeidsfellesskap om totalentreprisen.

Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesen på prosjektet E16 Kvamskleiva.
Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesen på prosjektet E16 Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen
15. juni 2020 - 13:07

Statens vegvesen har valgt ut disse tre entreprenørene til å jobbe videre med totalentreprisen for rassikringsprosjektet på E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres:

  • Arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith og Brødrene Dokken
  • Arbeidsfellesskap mellom Anlegg Øst, Leonard Nilsen og Sønner og Gjermundshaug Anlegg 
  • Hæhre Entreprenør 

– Vi har brukt tiden på å sjekke referanser og se på sammenlignbare prosjekt som entreprenørene og prosjekterende har gjennomført, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen i en pressemelding.

Statssekretær Sven Giegold i det tyske departementet for økonomi og klima og den franske energiminister, Agnès Pannier-Runacher fronter hver sin side i striden om hvorvidt kjernekraft skal få støtte på linje med fornybar energi i EU. Her under tirsdagens energiministermøte i EU.
Les også

EU-splittelse om kjernekraft-støtte

Gode forutsetninger

Han mener de tre utvalgte alle har gode forutsetninger for å lage gode byggeplaner for den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel. De to konstellasjonene som ikke nådde opp i denne runden, Bertelsen og Garpestad og Impresa Pizzarotti & S.p.A, har også gjort et godt inntrykk.

– Alle selskapene var kvalifisert til å gjøre jobben, sier Rye i meldingen.

De tre prekvalifiserte deltakerne skal levere inn sine første tilbud 14. august. Deretter blir det forhandlinger mellom Vegvesenet og entreprenørene. I slutten av september skal de levere inn det siste tilbudet.

– Planen er å velge entreprenør og skrive under kontrakt i slutten av oktober. Da håper vi å være i gang med anleggsarbeidet i november, sier Rye.

Norske søkere forsynte seg grovt under årets tildeligner fra EUs Innovasjonsfond. Seniorrådgiver Ingunn Syrstad oppfordrer nye kandidater til å søke på neste runde for 2025, som åpner 3. desember.
Les også

Norge kan stikke av med flere EU-milliarder

Anlegget skal stå ferdig i februar 2023

– Vi gleder oss til å komme i gang sammen med entreprenøren for å sikre gode og rasjonelle løsninger, som skal gi oss en trygg og effektiv veg gjennom Kvamskleiva, sier Rye.

Det vil være mulig å få inntil 100 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som skisserer gode planer for hvordan jobben skal løses og som har den rette kompetansen for å utføre jobben.

Sigs-betong er brukt i en del av støyskjermen på Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.