Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.
Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.
Det er Bertelsen & Garpestad som har fått oppdraget.
EU-splittelse om kjernekraft-støtte
Vågslidtunnelen
Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom klokka 23 og klokka 10. Lette kjøretøy kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom klokka 10 og 23. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 kilometer lang.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel
Haukelitunnelen
Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somrene fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 kilometer lang.
Dette skal skje i begge tunnelene:
- Bygge nye tekniske bygg
- Bygge ny renseløsning for vaskevann
- Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
- Forbedre brannsikringen
- Reparere skadet betong
- Skifte ut hele det elektriske anlegget
Filmer og politiske dokumenter ble undersøkt: Ny teknologi er alltid med i fremtidsvisjoner
Svandalsflona
Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal dette skje:
- Installere ny sikkerhetsutrustning
- Reparere skadet betong
- Skifte ut det elektriske anlegget
- Bygge nytt teknisk bygg
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10