Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.
Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.
Det er Bertelsen & Garpestad som har fått oppdraget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Etter årets store bondedemonstrasjoner, her fra Brussel, ble klimakravene til landbruket dempet. Men skal EU klare klimakravene, må utslippene i landbruket ned.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838976/F9C7A0F0-94B4-4882-B550-0AB602CC981B_1_105_c.jpg)
EU forbereder ny pakke med klimalover – landbruket blir problemet
Vågslidtunnelen
Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom klokka 23 og klokka 10. Lette kjøretøy kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom klokka 10 og 23. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 kilometer lang.
![Under inspeksjoner har Statens vegvesen oppdaget skader på Landsverk bru på E134.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844259/E134%2520Landsverk%2520bru1.jpg)
Har oppdaget skader på E134-bru
Haukelitunnelen
Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somrene fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 kilometer lang.
Dette skal skje i begge tunnelene:
![Dette skiltet blir satt opp på strategiske steder på vegnettet i deler av Sør-Norge og tilsvarende informasjon er å finne på fem språk på alle ferger som kommer til Norge fra utlandet. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2580/2580537/E134%2520Haukelifjell.jpg)
- Bygge nye tekniske bygg
- Bygge ny renseløsning for vaskevann
- Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom
- Forbedre brannsikringen
- Reparere skadet betong
- Skifte ut hele det elektriske anlegget
![Ingen kom alvorlig til skade i avsporingen ved Arna stasjon.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834185/NTB_D-3jZef2Elw.jpg)
– Som i sakte film ser jeg at toget sporer av
Svandalsflona
Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal dette skje:
- Installere ny sikkerhetsutrustning
- Reparere skadet betong
- Skifte ut det elektriske anlegget
- Bygge nytt teknisk bygg
![Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839364/Arbeidsvarsling__DSC3264_2_Foto_Bard_Asle_Nordbo.jpg)
Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner